La nova Llei d’Educació de Catalunya (LEC) reconeix el lleure com a àmbit educatiu

El Parlament de Catalunya ha aprovat la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) que reconeix el lleure com a àmbit educatiu i el dret de tots els alumnes a accedir-hi en condicions d’igualtat.

Fent una lectura de la nova llei des de l’Escola l’Empordà, hem volgut destcar aquests nou punt:

1-La nova Llei d’educació reconeix el valor educatiu de les activitats de lleure

La LEC reconeix el valor educatiu i socialitzador de les activitats de lleure i el dret de tots els alumnes a accedir-hi en condicions d’igualtat.

2-La nova Llei d’educació inclou a les entitats de lleure dins de la comunitat educativa

Segons la LEC la comunitat educativa és integrada per totes les persones i les institucions que intervenen en el procés educatiu. En formen part els alumnes, les famílies, el professorat, els professionals d’atenció educativa i el personal d’administració i serveis, l’Administració educativa, els ens locals i els agents territorials i socials i les associacions que els representen, i també els col·legis professionals de l’àmbit educatiu, l’associacionisme educatiu, les entitats esportives escolars i els professionals, empreses i entitats de lleure i de serveis educatius.

3-La nova Llei d’educació dedica tot el capítol sisè a l’Educació en el lleure

El sistema educatiu reconeix i incorpora el caràcter educatiu de les activitas de lleure, especialment el compromís i la transmissió de valors. Aquestes activitas es poden articular entre els centres educatius i els ens locals, les famílies i les associacions en què s’agrupen i les entitats, associacions i empreses d’educació en el lleure, en els diferents territoris.

4-La nova Llei d’educació estableix que la Generalitat haurà de regular els requisits i els criteris de qualitat de les les activitats d’educació en el lleure
El Govern, havent consultat el Consell de Governs Locals, i d’acord amb el procediment que determina l’article 162, ha de regular els requisits mínims i ha d’establir els criteris de qualitat a què s’han d’ajustar les activitats d’educació en el lleure, a fi de garantir-ne la contribució al procés educatiu.

5-La nova Llei d’educació estableix l’ús de les instal·lacions del centre més enllà de l’horari escolar.

Els centres públics, en el marc de llur autonomia, i d’acord amb els ens locals corresponents, poden establir acords amb associacions sense ànim de lucre per a autoritzar-los l’ús de les instal·lacions del centre més enllà de l’horari escolar.

6-La nova Llei d’educació fomenta els plans i programes socioeducatius que afavoreixin la major integració possible en l’entorn social

Els centres i els ajuntaments, per iniciativa de dos o més centres o per iniciativa de l’ajuntament corresponent, poden acordar d’elaborar conjuntament plans o programes socioeducatius que afavoreixin la major integració possible en l’entorn social dels objectius educatius i socials del centre i una millor coordinació entre els recursos de les diferents administracions i dels centres mateixos. Correspon al Govern d’establir les condicions mínimes per a la formalització dels convenis que concretin aquests plans i programes.

Les administracions educatives han d’impulsar acords de col·laboració per a potenciar conjuntament accions educatives en l’entorn. Aquestes actuacions han de tenir com a prioritat potenciar la convivència i la participació ciutadana i l’ús del català, amb la finalitat de garantir que tots els alumnes tinguin les mateases oportunitats per a conèixer i usar les dues llengües oficials.

7-La nova Llei d’educació fomenta l’equitat en l’educació en el lleure

Les administracions públiques han d’establir mesures de foment per a garantir que tots els alumnes puguin participar en els plans i programes socioeducatius i en les activitats d’educació en el lleure en condicions d’equitat, sense discriminación per raons econòmiques, territorials, socials, culturals o de capacitat.

8-La nova Llei d’educació quan parla de voluntariat contempla un altre àmbit de col·laboració, el de la integració social de les persones amb discapacitats o amb risc d'exclusió social.

Les entitats de voluntariat en l’àmbit de l’educació col·laboren amb l’Administració educativa en la integració social de les persones amb discapacitats o amb risc d’exclusió social i en la realització d’activitats complementàries i extraescolars i d’educació en el lleure.

9-La nova Llei d’educació dóna dos anys a la Generalitat per aprovar un pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu

El Govern, a proposta del Departament i en el termini de dos anys a partir de l’entrada en vigor d’aquesta llei, ha d’aprovar un pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu i l’ha de presentar al Parlament. El pla ha d’incloure mesures específiques per a la igualtat de gènere en els diversos àmbits educatius, i també les mesures de prevenció de la violència de gènere i de discriminació positiva que siguin necessàries per a la consecució dels seus objectius. Aquestes mesures s’han de referir tant als continguts i mètodes d’ensenyament com a les activitats escolars i de lleure, i també a la composició dels organismes escolars de caràcter representatiu.

LEC: http://www.gencat.cat/diari/5422/09190005.htm

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?