El treball en xarxa en els cursos de monitors/es i directors/es
El passat 7 de desembre de 2008 l'Escola l'Empordà va presentar a la Trobada anual d'escoles de lleure que es va celebrar a Secretaria de Joventut a Barcelona, dins l'apartat de bones pràctiques, aquest informe d'activitat didàctica.
El treball en xarxa en els cursos de monitors/es i directors/es
Objectiu:
Portar a la pràctica en els cursos de monitors/es i directors/es el treball en xarxa utilitzant com eina el correu electrònic
Activitat:
Cada alumne/a ha d’enviar com a mínim tres correus electrònics i cada correu que enviï l’ha de rebre tota la resta de la classe:
1) Efectuant dues preguntes sobre el curs de caire didàctic o organitzatiu
2) Contestant dues preguntes de les formulades, però de dos alumnes diferents
3) Enviant els monitors/es la fitxa del taller (amb imatge del mateix) que han de presentar a colònies, i els directors/es la fitxa tècnica d’un recurs didàctic o dinàmica de grup a escollir
Metodologia:
A començament del curs s’exposa l’activitat als alumnes.
El delegat de classe ha de recollir les adreces electròniques de tots els alumnes de la classe i enviar un primer correu a tothom perquè tots en tinguin les adreces.
L’adreça de l’escola també hi és inclosa, un professor és el responsable de portar-ne el control, però no hi participa. Aquest professor reenvia els missatges que puguin aportar informació interessant a la resta de professors segons convingui.
Resultat:
Aquesta experiència es va portar a terme per primer cop el 15 de setembre de 2008 i hores d’ara tenim resultats de 2 cursos de directors/es i 3 cursos de monitors/es.
La totalitat dels alumnes han participat de l’experiència, fins i tot aquells que no disposen de connexió a la xarxa, que han aprés a aconseguir una adreça electrònica gratuïta i han utilitzat la xarxa a través d’un familiar, un amic, de la biblioteca i del PIJ.
Només una persona s’ha queixat que si li ha col·lapsat el correu electrònic.
Al principi costa d’arrancar però un cop arrancat es produeixen a més de la dinàmica proposada altres sinèrgies:
- Quatre dels cinc cursos han organitzat per aquest sistema el sopar de curs.
- Hores d’ara, només un d’aquests cursos ha acabat ja que es tracta d’un intensiu, però els alumnes han continuat utilitzant aquest sistema per comunicar-se (enviament de fotografies i de fitxes de jocs esportius, concretament).
- S’ha utilitzat aquest sistema per enviar-se material divers (fotografies i recursos varis educatius).
- A excepció d’una alumna que va fer servir aquest sistema per demanar un encàrrec particular, tothom ha fet un bon ús del mateix. Un alumne li va cridar l’atenció.
- Alguns dels grups de treball de l’espai d’aprenentatge s’han acabat organitzat mitjançant aquest sistema.
- S’han enviat missatges diversos a l’escola preguntant sobre temes organitzatius, o demanant material com ara el projector per fer les presentacions del treball.
- L’Escola ha enviat recordatoris de treballs que han de presentar com ara el conte i el taller a colònies, o informació sobre com anar a les colònies
Ens hem adonat mitjançant aquest sistema quina és la preocupació de les alumnes d’un curs de monitors sobre el treball d’equip i com alumnes del mateix curs el justificaven.
També serveix per prendre el pols al curs i veure què pensen els alumnes quan es parlen entre ells, ja que de forma directa i indirecta es fan comentaris sobre les classes, els professors i els propis alumnes.
Tot i que encara no ho hem posat en pràctica veiem la possibilitat de fer arribar apunts complementaris al llarg del curs i plantejar qüestions abans de determinades classes, entre altres.
I sobretot s’ha complert l’objectiu específic proposat a l’inici i els que porta implícits el propi treball en xarxa.
Rubèn Fornós i Casares
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada