Prevenció

He aconseguit treure’m la teòrica del cotxe i no té mèrit perquè la primera vegada que vaig trepitjar l’autoescola va ser amb 18 anys i ara n’estic a punt de fer 29!
Començava a anar a l’autoescola i al cap de pocs dies ja tenia alguna excusa per deixar-ho estar, fins a que hi he posat allò que s’hi ha de posar, però, dels de veritat, i m’he dit a mi mateixa:
- Eva, estàs fent el papanata, independitza’t dels teus “taxistes” i deixa de donar pel sac!
Els meus taxistes, han estat, bé encara ara (només tinc el 50% del carnet!), els meus pares sobretot, però, en alguna ocasió, he hagut de molestar a més gent i és per això que des d’aquí els hi dic a totes i a tots:
- Gràcies!, sobretot gràcies per la paciència que hi heu posat!
Tinc una filla, l’Àfrica, que està a punt de fer els vuit anys. Ella ha vist com he estudiat de valent, per poder treure’m aquesta teòrica. Ella m’ha ajudat molt a aconseguir-ho i ho dic de veritat. Quan estava a l’ordinador fent testos o llegint-me el llibre de l’autoescola o fent testos dels tradicionals i el meu home estava treballant, ella s’encarregava de demanar als seus germans que no destorbessin a la mare que estava estudiant:
- Josep, Sheila, que la mama està estudiant i si aprova l’examen podrà portar-nos a París, a Disney!
Ella deia això, jo la mirava, li feia un somriure i els hi deia que sí amb el cap. I tant que pensem portar-los a París amb el cotxe! Els hi hem promès, però, no els hi hem dit quan!
Quan anàvem pel carrer passejant, ella s’encarregava d’avisar-me:
- Mama, veus, si aparques aquí, et posaran multa. Hi ha un pas de vianants!
Una vegada em va dir que la multa per aparcar en un pas de vianants era de sis euros:
- Sis euros mama, sis euros si aparques aquí!
Quan un cotxe anava massa ràpid ella m’avisava:
- Veus mama, tu no has de fer com aquest, et mataràs! M’indicava les direccions prohibides i constantment em remarcava què havia de fer un cop pujada al cotxe:
- Què és el primer que has de fer quan has pujat al cotxe? Posar-te el cinturó, mama, el cinturó.
No podia dir-li que tot allò jo ja ho sabia, perquè una vegada em va dir:
- És que mama, tu no has anat mai en cotxe, jo sempre hi vaig amb l’avi i m’ho ha explicat tot.
A més a més, a l’escola també ho hem estudiat!
Vet aquí, doncs, un bon exemple d’educació vial, de prevenció.
Una vegada, no fa pas gaire, l’Àfrica em va donar un consell:
- Mama, ja et poses el preservatiu quan fas l’amor? Pensa que et podries tornar a quedar embarassada.
Aquell dia tenia ganes de parlar de sexe i un cop més vam parlar-me. I al cap d’una estona em diu:
- Ai, va, va mama, ja està!
Quan fa això és que m’he excedit un pèl i m’avisa. I jo ja callo.
Un dia, d’això ja fa un parell d’anys, em va avisar:
- Mama, què no ho saps que nosaltres també hem de reciclar?
Des d’aquell dia que reciclem les ampolles de vidre i de plàstic.
Un dia de l’hivern passat, com que teníem el costum de rentar-nos les dents juntes cada matí abans d’anar a escola, em va dir, amb to un xic enfadada:
- Mama, fes el favor d’apagar l’aigua quan et rentes les dents.
Aquesta generació té tan interioritzat el fet de l’estalvi de l’aigua, que, fins i tot, la fa ficar nerviosa el sorellet de l’aigua quan aquesta raja més del compte!
I d’anècdotes així, una pila.
I jo n’aprenc molt d’ella i, constantment, estem creant normes a casa de convivència que vagin d’acord amb les coses que prediquem.
I som els adults qui més ens hem de posar les piles per adquirir els hàbits, per exemple, de reciclatge o d’estalvi d’aigua, ja que els infants, els tenen més que adquirits.
I sí un dia tinc pressa i començo a recollir la casa ben ràpid i agafo una bossa d'escombraries, vaig de la part nord a la part sud tirant-ho tot allà mateix i procurant que no em vegi, lligant la bossa ràpidament quan arribo al destí. I quan faig això, ella ha aconseguit que jo em senti culpable!
El tabac.
- Mama, que el tabac mata, mama, que mata!
I per acabar una última anècdota. Una vegada estava fent caca i es va posar a riure sola i jo, que aleshores m’estava rentant les mans, pregunto:
- De què rius?
I ella diu:
- Una cosa mama, que no sé el què he de fer...
I jo:
- De què?
- Mira, mama, és que la iaia Fina em diu que per eixugar-me el cul faci servir molt de paper, però després jo ho faig a casa la iaia Lídia i ella va i em diu que n’utilitzi menys de paper per eixugar-me el cul, que així l’estalviem. I jo, ara, no sé pas què he fer.”
I jo:
- Ai, filla, si jo fos tu, a Casa la iaia Fina en faria servir molt i a casa la iaia Lídia en faria servir el mínim imprescindible.
Les dues ens vam posar a riure i després li dic:
- O, tanca la porta del lavabo quan facis caca a casa els avis!
I em contesta:
- Sí, potser això serà el millor!
Eva Fornós Puigvert

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?