El model integral del lleure educatiu


Si hagués de resumir quin és l'objectiu principal de tota activitat de lleure (parlo del lleure educatiu) diria que en el fons és que els participants s'ho passin bé.

Ara bé, passar-s'ho bé, al meu entendre, implica moltes coses.
Implica que els participants estiguin ben atesos i això vol dir que es tinguin en compte les seves necessitats com persones des d'un punt de vista integral, contemplant totes les seves dimensions, des de la fisiològica a l'afectiva.

Implica que participin en activitats adequades i això vol dir tenir en compte el seu desenvolupament per un cantó i per l'altre que estiguin contextualitzades, és a dir que no estiguin fora de lloc.

Implica que els participants siguin tractats com persones i això només s'aconsegueix respectant els Drets Humans, l'únic referent universal independent d'ideologies i moviments educatius concrets.

Implica que hi hagi qualitat pedagògica i això només s'aconsegueix adequant les activitats als objectius i aplicant-hi un exercici constant de revisió de les mateixes.

Implica que les activitats siguin divertides i interessants i això s'aconsegueix tenint en compte els interessos i motivacions dels participants i evitant que s'avorreixin.

Implica que les activitats siguin segures, la qual cosa vol dir actuar sempre amb responsabilitat.

Aquestes condicions necessàries perquè els infants i els joves s'ho passin bé formen un model integral de tal manera que cada condició està en funció de les demés.

Per això, es fa necessari que en el lleure educatiu hi hagi professionals que per un cantó tinguin clar aquest model i per l'altre hagin adquirit les competències adequades per portar-lo a terme.

Rubèn Fornós i Casares Publicat a La Proa, diari del Baix Empordà el 25/10/2005

Comentaris

  1. La lectura está......
    Yo a mi punto de vista, los juegos son divertidos siempre que se utilice el sentido común,ya que hay que tener en cuenta edad y movilidad del menor.

    ResponElimina
  2. Per a mi es molt important que els participants es tinguin activitats per que no s'avorreixin,tenen que participar amb una bona forma segura i això ol dir amb nostra responsabilidad.

    ResponElimina
  3. Jo crec que per que siguin unes bones activitats lleure, és ser responsable, respectuós, organitzatiu, participatiu, creatiu, observador, companyarisme i sobretot tenir moltes ganes de disfrutar amb la mainada.

    ResponElimina
  4. Estoy de acuerdo con la lectura, es muy importante que las personas que se encargan del ocio tanto de niños como de jovenes, tenga una buena preparacion y empatia para desarrollar las actividades segun las necesidades de cada uno

    ResponElimina
  5. Yo estoy de acuerdo con la lectura ya que se puede ser responsable y respetuoso y al mismo tiempo pasarlo bien en una actividad

    ResponElimina
  6. Estoy de acuerdo con la lectura.Los juegos deben ser diversion ,pero si al mismo tiempo pueden ser educativos es mucho mejor

    ResponElimina
  7. Estic totalment d'acord amb el que ha publicat en Rubèn, qualsevol activitat de lleure comporta passar-s´ho be i per passar-ho be implica una serie de requeriments tal com estar ben atesos, que les activitats que es fan siguin les adequades, que estiguin en el context que han de ser.
    Les persones hauran de ser tractades com a tals, que hi tambè hi ha d'haver-hi una qualitat pedagogica, una seguretat en les activitats, responsabilitat. En resum si tots aquets requisits citats no es compleixen els nostres infants no s'ho passaran bè i a leshores tampoc se sentiran motivats per repetir més activitats i el lleure no implicaria passar-s'ho be.
    Jo crec que en Rubèn ha explicat en poques paraules i molt ben definides el que comporta el lleure i es el que hauríem d'intentar tots seguir aquestes passes perque majoritariament es complis.

    ResponElimina
  8. Jo crec que es totalment aplicable al menjador escolar, una persona resolutiva, empatica, organitzada i que tingui ganes estar amb la mainada te totes les possibilitats de triomfar, oferint jocs, lectura etc.

    ResponElimina
  9. Crec que tot pot estar entrellaçat, tant activitats de lleure com si estas en activitats de menjador, per mi els pilars fundamentals son:

    1- Seguretat i confiança ( l'adult que l'acompanya es la peça clau)

    2-Valors,educació i respecte , tant per tu com per les persones que t'envolten

    3- Aprenantge , experiencies , motivació i diversió ( sempre respectant els tempo de cada infant/jove)

    ResponElimina
  10. Estic totalment d’acord.
    Qualsevol activitat de lleure apart de que els infants s’ho passin be, també s’ha de tenir en compte les seves necessitats; la qualitat pedagògica, la seguretat, etc. Jo crec que en el article esta molt ben explicat tot allò que comporta el lleure.
    A mes es completament aplicable en un menjador escolar. Ja que també has de tenir en compte les necessitats dels infants/joves.

    ResponElimina
  11. Jo estic d'acord amb la lectura,és molt important que els nens estiguin ben atesos, que les activitats siguin adecuades a la seva edat, la seguretat dels nens es molt important,peró tambe al mateix temps s'ho passin bé i que disfrutin amb les activitats.

    ResponElimina
  12. Estic totalment d'acord amb la lectura.
    Per esta en el món de l'educació s'han de saber i comprendre els coneixements necessaris.

    ResponElimina
  13. Bon dia! En la meva opinió personal, crec que en Rubén s'explica molt bé, breument i concretament explica en què consisteixen les activitats de lleure. Aquestes han de comportar diversió per els nens i nenes, ja que es tracta de lleure, per tan, d'hores en les quals es triben fora de l'horari lectiu escolar, però alhora no s'ha d'oblidar mai que també impliquen una part de l'educació dels alumnes, de manera lúdica i amb seguretat però continuant amb el rol educatiu.

    ResponElimina
  14. L’article està molt bé, trobo que està molt ben explicat i molt encertat. Hi estic totalment d’acord.
    El fet de PASSAR-S’HO BÉ implica una sèrie de requeriments:
    Cal tenir en compte les necessitats dels nens/es tant fisiològiques com afectives. Un dels aspectes més importants per mi és que han de ser tractats com a persones, amb respecte i empatia.
    Les activitats han de ser adequades a l’edat i òbviament han de ser divertides i motivadores, però sempre amb sentit comú i amb uns objectius programats prèviament. Trobo que és important també fer una valoració cada x temps per valorar si els objectius es van complint. ( i si cal desprogramar i tornar a programar).
    I per suposat, cal vetllar per la seguretat dels infant.
    Tot va enllaçat, crec que així s’aconsegueix que el lleure sigui de qualitat.

    ResponElimina
  15. Estoy totalmente de acuerdo con la lectura hay que tener en cuenta la edad de los niños para que disfrute al máximo los actividades y que no se aburren

    ResponElimina
  16. L’article està bé, tot i que parla del lleure, no veig gaire la relació que guarda amb el curs de transport escolar, que té una curta durada i no es pot aplicar gaire el tema del lleure.-
    Cal vetllar sobretot per la seguretat de la mainada, en diferents aspectes .
    S'ha de valorar quin tipus d'activitats es fan segons l'edat dels alumnes i sobretot, motivar-los i no arribar a avorrir-los amb les activitats- que siguin adequades a la seva edat. També valorar aquells nens/es que tinguin necessitats educatives especials .

    ResponElimina
    Respostes
    1. El lleure educatiu es pot utilitçar tant a activitats a l'aire lliure com al transport escolar. No pot haver un transport escolar sense educacio. Educacio, seguretat i el respecta es impresindible.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?