Bibliografia de l'Escola l'Empordà: Iniciació a l'educació en el lleure 2


Iniciació a l'educació en el lleure 2

Producte: Llibre │Codi del producte: LL07
Títol: Iniciació a l’educació en el lleure 2
Autor: Rubèn Fornós i Casares i Jordi Iglesias Mateo
Mides: 24 X 17 cm
Pàgines: 120
Edició: Març de 2016
Editorial: Edicions AEGLE
Preu (IVA inclòs): 28€ - Enviament gratuït
COMPRAR

Aquest és el llibre de text dels alumnes dels cursos d’iniciació a l’educació en el lleure (ajudants de monitors i monitores) de nivell PRE2, que utilitzen en el propi curs.

Està estructurat en temes que coincideixen amb les activitats que es duen a terme al llarg del curs, i que, a la vegada, donen forma als continguts modulars del mateix.

I no solament es tracta de l’eina imprescindible de treball del curs, sinó que, posteriorment, es converteix en un important recordatori per als alumnes dels continguts impartits al llarg d’aquest curs.

Els autors, que van dissenyar aquesta tipologia de cursos a l’Escola l’Empordà, van iniciar el programa Suma-t’hi amb la intenció de fomentar el voluntariat i l’associacionisme.

Capítols del llibre
  1. Les normes internes 
  2. L’educació en el lleure i els seus contextos 
  3. L’educació de gènere 
  4. Educar per a la interculturalitat 
  5. Els jocs de rol, una eina per a la gestió de conflictes 
  6. El projecte, com es preparen les activitats 
  7. Jugar a fer teatre 
  8. El conte un recurs educatiu 
  9. Les cançons 
  10. El joc 
  11. El voluntariat 
  12. L’avaluació de les activitats 
  13. El taller record

Presentació

Aquest llibre és el fruit de l’experiència que els autors tenen amb els cursos d’iniciació a l’educació en el lleure (premonitors i premonitores), que venen organitzant de forma ininterrompuda d’ençà l’any 1991, primer amb l’Escola Ensenya de Fusta de Catalunya i, posteriorment, amb l’Escola l’Em­pordà. Aquest llibre s’uti­lit­za com eina de treball del propi curs d’ajudants de monitor i monitora en el nivell que porta per nom PRE2. Està estructurat en temes que coin­ci­dei­­­xen amb les activitats que es du­en a terme al llarg del curs, i que, a la ve­­­gada, donen forma als continguts modulars del pro­pi curs.

I no solament és tracta de l’eina imprescindible de treball d’aquest curs, sinó que posteriorment es converteix en un important recordatori dels con­tin­guts d’a­­­quest curs per als alum­nes. Per aquest motiu, de forma expressa, no hem vol­­­gut baixar el nivell d’ex­pli­ca­ció dels continguts que estan aquí ex­­po­sats, ja que entenem que les explicacions dels pro­fessors i de les professores ajudaran a assimilar-los i també a entendre què és el que de­ma­nem fer en els exercicis.

Els cursos d’iniciació a l’educació en el lleure estan estructurats en mò­duls i amb una metodologia específica pensada per al jovent que han de re­bre aquesta formació. Aquests cursos no són cursos professionalitzadors, és a dir, no estan con­­­­cebuts per des­prés anar a treballar, però sí que són un bon in­centiu, per­­què, quan els participants tin­guin l’edat, decideixin formar-se com a mo­ni­­tors i monitores de lleure i siguin ells ma­teixos qui organitzin o aju­din a po­r­tar a terme les activitats de lleure habituals a la se­va entitat o mu­nicipi.

L’experiència ens aconsella que els joves que dels 14 als 17 anys que es­tan in­­te­ressats en fer de monitor o monitora, se’ls ha de motivar, informar i do­nar l’oportunitat de par­ti­cipar de les activitats d’educació en el lleure des de l’ò­p­­tica del monitor i la monitora, ja que és en aquesta edat quan sol apa­rèi­­xer una vocació que, de no ser així, es podria per­dre. Per això l'objectiu ge­neral dels cursos i, conseqüentment també d’aquest lli­bre, consisteix en que l'alumne i/o lector acabi amb una vi­sió àmplia i ge­ne­ral del món de l’e­du­cació en el lleure i en els cas dels alumnes hagin con­vis­cut amb els seus com­­panys i companyes de curs amb la mateixa me­to­do­lo­­­gia utilitzada en aquest món de l’educació en el lleure, ha­vent practicat di­ver­ses tècniques edu­­ca­ti­ves com jocs i tallers. I que també siguin conscients que la di­na­mit­zació a partir d'ac­­ti­vi­tats d’educació en el lleure només és possible si s'hi im­­pli­­quen en la seva organització i gestió de les mateixes i que l’educació en el lleu­re encara es pot portar a terme des del voluntariat.

Aquests cursos i per tant aquest llibre han d’ajudar a tenir una visió cla­ra dels continguts d’aquesta pro­fes­sió que la societat ha confirmat abas­ta­ment que troba necessària, a la vegada que ha de capacitar per col·laborar com a ajudants de monitor i monitora (PRE2) en casals, co­lò­nies, cam­paments, etc.

El segon nivell, el PRE2, està especialment pensat per a alumnes que du­­rant l’any com­pleixen els 16 o els 17 anys.

Els alumnes que superen el curs obtenen el certificat d’assistència i apro­­­­­fitament al curs de d’Ajudant de monitor i monitora d’activitats de lleure educatiu de l’Es­co­­­la l’Empordà, aquest cer­ti­fi­­cat acredita haver participat amb aprofitament a un curs de segon nivell de formació bà­sica en temes d’educació en el lleu­re.

Per això, els autors des de l’Escola l’Empordà defineixen les funcions s’ajudant de monitori monitora (16 i 17 anys) com: La seva tasca és la de donar suport i ajudar a l’equip de dirigents (equip de monitors i monitores), com a voluntari o col·laborador en activitats de lleure educatiu.

El projecte Suma’t-hi, engegat fa divuit anys pels autors d’aquest llibre, és un programa educatiu per fomentar el vo­lun­ta­­riat i l’as­so­cia­cionisme ju­ve­­nil combinant un curs d’iniciació en el lleure amb activitats diverses per al jo­­vent. El projecte Suma-t’hi, és una proposta es­pecífica que en un primer ter­­me pre­tén iniciar adolescents en l’educació en el lleure, l’associacionisme i el voluntariat i in­tenta que aquests s’integrin en el teixit associatiu de les se­­ves respectives poblacions i fa­cin tasques de vo­­luntariat. Per això els cur­sos de premonitors de l'Escola l'Empordà es­tan in­­closos dins del projecte Su­ma-t'hi.

Aquests cursos d’iniciació a l’educació en el lleure a més d'abastar els ob­­­jectius es­pe­cífics del propi curs, els autors també responsables de l'Es­co­la l'Empordà, es van adonar que abas­ta­ven altres objectius suficient­ment im­por­tants com per­què no els hi passessin de­sa­per­ce­buts com ara la unió i la in­­tegració que es pro­duïa entre els alumnes. Això els va fer plan­te­jar la pos­si­­bilitat de convocar uns cursos extensius de dinamització co­muni­tària, és a dir, traslladar els cursos intensius de tres dies a cursos ex­ten­sius que du­res­sin tot un mes i amb la finalitat d'aconseguir un equip de jo­ves que al llarg de l'any s'animessin a portar a terme tasques de voluntariat i de dinamització a la se­va població o barri.

Els objectius generals del projecte Suma-t’hi són:

§ Promoure la participació dels adolescents en el teixit social, el vo­lun­ta­riat i l’associacionisme

§ Afavorir la incorporació dels joves com a responsables i educadors de les entitats i moviments d’educació en el lleure

Tots aquests objectius s'aconsegueixen a mig i llarg termini, en el sentit que l'ob­jec­tiu final del Programa Suma-t'hi és aconseguir monitors i mo­ni­to­res de lleure amb ex­pe­rièn­cia en accions de voluntariat i participació ciu­ta­da­­na, compromesos amb la ciutadania i que estiguin veritablement motivats per portar a terme una tasca educativa social en el temps lliure.

Aquests objectius es pretenen aconseguir amb l’organització de Campus de Joves, com­binat de curs d’iniciació en la dinamització comunitària i d’ac­ti­­­vitats ju­ve­nils. Aquest programa promou explícitament els següents valors:
  • La interculturalitat, com a forma activa de convivència entre cultures 
  • La igualtat de gènere 
  • La salut 
  • L’associacionisme i el voluntariat 
  • El treball d’equip 
  • La llibertat de la persona i el sentit crític 
Aquest projecte es treballa també conjuntament amb els tècnics de Jo­ven­­­tut dels ajun­taments de les poblacions on es programen el cursos i dels con­­­sells comarcals, amb la intenció de donar l’oportunitat als joves al llarg de l’hivern de participar com vo­lun­ta­ris en diverses accions del municipi, d'o­­­ferir la possibilitat de continuar trobant-se en ac­cions puntuals, d'intentar que formin part del teixit associatiu i promoure reunions in­ter­mu­nicipals en­tre ells.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?