Bibliografia de l'Escola l'Empordà: Iniciació a l'educació en el lleure 2
Iniciació a l'educació en el lleure 2
Títol: Iniciació a l’educació en el lleure 2
Autor: Rubèn Fornós i Casares i Jordi Iglesias Mateo
Mides: 24 X 17 cm
Pàgines: 120
Edició: Març de 2016
Editorial: Edicions AEGLE
Preu (IVA inclòs): 28€ - Enviament gratuït
COMPRAR
Aquest és el llibre de text dels alumnes dels cursos d’iniciació a l’educació en el lleure (ajudants de monitors i monitores) de nivell PRE2, que utilitzen en el propi curs.
Està estructurat en temes que coincideixen amb les activitats que es duen a terme al llarg del curs, i que, a la vegada, donen forma als continguts modulars del mateix.
I no solament es tracta de l’eina imprescindible de treball del curs, sinó que, posteriorment, es converteix en un important recordatori per als alumnes dels continguts impartits al llarg d’aquest curs.
Els autors, que van dissenyar aquesta tipologia de cursos a l’Escola l’Empordà, van iniciar el programa Suma-t’hi amb la intenció de fomentar el voluntariat i l’associacionisme.
Capítols del llibre
Està estructurat en temes que coincideixen amb les activitats que es duen a terme al llarg del curs, i que, a la vegada, donen forma als continguts modulars del mateix.
I no solament es tracta de l’eina imprescindible de treball del curs, sinó que, posteriorment, es converteix en un important recordatori per als alumnes dels continguts impartits al llarg d’aquest curs.
Els autors, que van dissenyar aquesta tipologia de cursos a l’Escola l’Empordà, van iniciar el programa Suma-t’hi amb la intenció de fomentar el voluntariat i l’associacionisme.
Capítols del llibre
- Les normes internes
- L’educació en el lleure i els seus contextos
- L’educació de gènere
- Educar per a la interculturalitat
- Els jocs de rol, una eina per a la gestió de conflictes
- El projecte, com es preparen les activitats
- Jugar a fer teatre
- El conte un recurs educatiu
- Les cançons
- El joc
- El voluntariat
- L’avaluació de les activitats
- El taller record
Presentació
Aquest llibre és el fruit de l’experiència que els autors tenen amb els cursos d’iniciació a l’educació en el lleure (premonitors i premonitores), que venen organitzant de forma ininterrompuda d’ençà l’any 1991, primer amb l’Escola Ensenya de Fusta de Catalunya i, posteriorment, amb l’Escola l’Empordà. Aquest llibre s’utilitza com eina de treball del propi curs d’ajudants de monitor i monitora en el nivell que porta per nom PRE2. Està estructurat en temes que coincideixen amb les activitats que es duen a terme al llarg del curs, i que, a la vegada, donen forma als continguts modulars del propi curs.
I no solament és tracta de l’eina imprescindible de treball d’aquest curs, sinó que posteriorment es converteix en un important recordatori dels continguts d’aquest curs per als alumnes. Per aquest motiu, de forma expressa, no hem volgut baixar el nivell d’explicació dels continguts que estan aquí exposats, ja que entenem que les explicacions dels professors i de les professores ajudaran a assimilar-los i també a entendre què és el que demanem fer en els exercicis.
Els cursos d’iniciació a l’educació en el lleure estan estructurats en mòduls i amb una metodologia específica pensada per al jovent que han de rebre aquesta formació. Aquests cursos no són cursos professionalitzadors, és a dir, no estan concebuts per després anar a treballar, però sí que són un bon incentiu, perquè, quan els participants tinguin l’edat, decideixin formar-se com a monitors i monitores de lleure i siguin ells mateixos qui organitzin o ajudin a portar a terme les activitats de lleure habituals a la seva entitat o municipi.
L’experiència ens aconsella que els joves que dels 14 als 17 anys que estan interessats en fer de monitor o monitora, se’ls ha de motivar, informar i donar l’oportunitat de participar de les activitats d’educació en el lleure des de l’òptica del monitor i la monitora, ja que és en aquesta edat quan sol aparèixer una vocació que, de no ser així, es podria perdre. Per això l'objectiu general dels cursos i, conseqüentment també d’aquest llibre, consisteix en que l'alumne i/o lector acabi amb una visió àmplia i general del món de l’educació en el lleure i en els cas dels alumnes hagin conviscut amb els seus companys i companyes de curs amb la mateixa metodologia utilitzada en aquest món de l’educació en el lleure, havent practicat diverses tècniques educatives com jocs i tallers. I que també siguin conscients que la dinamització a partir d'activitats d’educació en el lleure només és possible si s'hi impliquen en la seva organització i gestió de les mateixes i que l’educació en el lleure encara es pot portar a terme des del voluntariat.
Aquests cursos i per tant aquest llibre han d’ajudar a tenir una visió clara dels continguts d’aquesta professió que la societat ha confirmat abastament que troba necessària, a la vegada que ha de capacitar per col·laborar com a ajudants de monitor i monitora (PRE2) en casals, colònies, campaments, etc.
El segon nivell, el PRE2, està especialment pensat per a alumnes que durant l’any compleixen els 16 o els 17 anys.
Els alumnes que superen el curs obtenen el certificat d’assistència i aprofitament al curs de d’Ajudant de monitor i monitora d’activitats de lleure educatiu de l’Escola l’Empordà, aquest certificat acredita haver participat amb aprofitament a un curs de segon nivell de formació bàsica en temes d’educació en el lleure.
Per això, els autors des de l’Escola l’Empordà defineixen les funcions s’ajudant de monitori monitora (16 i 17 anys) com: La seva tasca és la de donar suport i ajudar a l’equip de dirigents (equip de monitors i monitores), com a voluntari o col·laborador en activitats de lleure educatiu.
El projecte Suma’t-hi, engegat fa divuit anys pels autors d’aquest llibre, és un programa educatiu per fomentar el voluntariat i l’associacionisme juvenil combinant un curs d’iniciació en el lleure amb activitats diverses per al jovent. El projecte Suma-t’hi, és una proposta específica que en un primer terme pretén iniciar adolescents en l’educació en el lleure, l’associacionisme i el voluntariat i intenta que aquests s’integrin en el teixit associatiu de les seves respectives poblacions i facin tasques de voluntariat. Per això els cursos de premonitors de l'Escola l'Empordà estan inclosos dins del projecte Suma-t'hi.
Aquests cursos d’iniciació a l’educació en el lleure a més d'abastar els objectius específics del propi curs, els autors també responsables de l'Escola l'Empordà, es van adonar que abastaven altres objectius suficientment importants com perquè no els hi passessin desapercebuts com ara la unió i la integració que es produïa entre els alumnes. Això els va fer plantejar la possibilitat de convocar uns cursos extensius de dinamització comunitària, és a dir, traslladar els cursos intensius de tres dies a cursos extensius que duressin tot un mes i amb la finalitat d'aconseguir un equip de joves que al llarg de l'any s'animessin a portar a terme tasques de voluntariat i de dinamització a la seva població o barri.
Els objectius generals del projecte Suma-t’hi són:
§ Promoure la participació dels adolescents en el teixit social, el voluntariat i l’associacionisme
§ Afavorir la incorporació dels joves com a responsables i educadors de les entitats i moviments d’educació en el lleure
Tots aquests objectius s'aconsegueixen a mig i llarg termini, en el sentit que l'objectiu final del Programa Suma-t'hi és aconseguir monitors i monitores de lleure amb experiència en accions de voluntariat i participació ciutadana, compromesos amb la ciutadania i que estiguin veritablement motivats per portar a terme una tasca educativa social en el temps lliure.
Aquests objectius es pretenen aconseguir amb l’organització de Campus de Joves, combinat de curs d’iniciació en la dinamització comunitària i d’activitats juvenils. Aquest programa promou explícitament els següents valors:
I no solament és tracta de l’eina imprescindible de treball d’aquest curs, sinó que posteriorment es converteix en un important recordatori dels continguts d’aquest curs per als alumnes. Per aquest motiu, de forma expressa, no hem volgut baixar el nivell d’explicació dels continguts que estan aquí exposats, ja que entenem que les explicacions dels professors i de les professores ajudaran a assimilar-los i també a entendre què és el que demanem fer en els exercicis.
Els cursos d’iniciació a l’educació en el lleure estan estructurats en mòduls i amb una metodologia específica pensada per al jovent que han de rebre aquesta formació. Aquests cursos no són cursos professionalitzadors, és a dir, no estan concebuts per després anar a treballar, però sí que són un bon incentiu, perquè, quan els participants tinguin l’edat, decideixin formar-se com a monitors i monitores de lleure i siguin ells mateixos qui organitzin o ajudin a portar a terme les activitats de lleure habituals a la seva entitat o municipi.
L’experiència ens aconsella que els joves que dels 14 als 17 anys que estan interessats en fer de monitor o monitora, se’ls ha de motivar, informar i donar l’oportunitat de participar de les activitats d’educació en el lleure des de l’òptica del monitor i la monitora, ja que és en aquesta edat quan sol aparèixer una vocació que, de no ser així, es podria perdre. Per això l'objectiu general dels cursos i, conseqüentment també d’aquest llibre, consisteix en que l'alumne i/o lector acabi amb una visió àmplia i general del món de l’educació en el lleure i en els cas dels alumnes hagin conviscut amb els seus companys i companyes de curs amb la mateixa metodologia utilitzada en aquest món de l’educació en el lleure, havent practicat diverses tècniques educatives com jocs i tallers. I que també siguin conscients que la dinamització a partir d'activitats d’educació en el lleure només és possible si s'hi impliquen en la seva organització i gestió de les mateixes i que l’educació en el lleure encara es pot portar a terme des del voluntariat.
Aquests cursos i per tant aquest llibre han d’ajudar a tenir una visió clara dels continguts d’aquesta professió que la societat ha confirmat abastament que troba necessària, a la vegada que ha de capacitar per col·laborar com a ajudants de monitor i monitora (PRE2) en casals, colònies, campaments, etc.
El segon nivell, el PRE2, està especialment pensat per a alumnes que durant l’any compleixen els 16 o els 17 anys.
Els alumnes que superen el curs obtenen el certificat d’assistència i aprofitament al curs de d’Ajudant de monitor i monitora d’activitats de lleure educatiu de l’Escola l’Empordà, aquest certificat acredita haver participat amb aprofitament a un curs de segon nivell de formació bàsica en temes d’educació en el lleure.
Per això, els autors des de l’Escola l’Empordà defineixen les funcions s’ajudant de monitori monitora (16 i 17 anys) com: La seva tasca és la de donar suport i ajudar a l’equip de dirigents (equip de monitors i monitores), com a voluntari o col·laborador en activitats de lleure educatiu.
El projecte Suma’t-hi, engegat fa divuit anys pels autors d’aquest llibre, és un programa educatiu per fomentar el voluntariat i l’associacionisme juvenil combinant un curs d’iniciació en el lleure amb activitats diverses per al jovent. El projecte Suma-t’hi, és una proposta específica que en un primer terme pretén iniciar adolescents en l’educació en el lleure, l’associacionisme i el voluntariat i intenta que aquests s’integrin en el teixit associatiu de les seves respectives poblacions i facin tasques de voluntariat. Per això els cursos de premonitors de l'Escola l'Empordà estan inclosos dins del projecte Suma-t'hi.
Aquests cursos d’iniciació a l’educació en el lleure a més d'abastar els objectius específics del propi curs, els autors també responsables de l'Escola l'Empordà, es van adonar que abastaven altres objectius suficientment importants com perquè no els hi passessin desapercebuts com ara la unió i la integració que es produïa entre els alumnes. Això els va fer plantejar la possibilitat de convocar uns cursos extensius de dinamització comunitària, és a dir, traslladar els cursos intensius de tres dies a cursos extensius que duressin tot un mes i amb la finalitat d'aconseguir un equip de joves que al llarg de l'any s'animessin a portar a terme tasques de voluntariat i de dinamització a la seva població o barri.
Els objectius generals del projecte Suma-t’hi són:
§ Promoure la participació dels adolescents en el teixit social, el voluntariat i l’associacionisme
§ Afavorir la incorporació dels joves com a responsables i educadors de les entitats i moviments d’educació en el lleure
Tots aquests objectius s'aconsegueixen a mig i llarg termini, en el sentit que l'objectiu final del Programa Suma-t'hi és aconseguir monitors i monitores de lleure amb experiència en accions de voluntariat i participació ciutadana, compromesos amb la ciutadania i que estiguin veritablement motivats per portar a terme una tasca educativa social en el temps lliure.
Aquests objectius es pretenen aconseguir amb l’organització de Campus de Joves, combinat de curs d’iniciació en la dinamització comunitària i d’activitats juvenils. Aquest programa promou explícitament els següents valors:
- La interculturalitat, com a forma activa de convivència entre cultures
- La igualtat de gènere
- La salut
- L’associacionisme i el voluntariat
- El treball d’equip
- La llibertat de la persona i el sentit crític
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada