Bibliografia de l'Escola l'Empordà: Iniciació a l'educació en el lleure 1
Iniciació a l'educació en el lleure 1
Producte: Llibre │Codi del producte: LL06Títol: Iniciació a l’educació en el lleure 1
Autor: Rubèn Fornós i Casares i Jordi Iglesias Mateo
Mides: 24 X 17 cm
Pàgines: 86
Edició: Març de 2016
Editorial: Edicions AEGLE
Preu (IVA inclòs): 25€ - Enviament gratuït
COMPRAR
Aquest és el llibre de text dels alumnes dels cursos d’iniciació a l’educació en el lleure (premonitors i premonitores) de nivell PRE1, que utilitzen en el propi curs.
Està estructurat en temes que coincideixen amb les activitats que es duen a terme al llarg del curs, i que, a la vegada, donen forma als continguts modulars del mateix.
I no solament es tracta de l’eina imprescindible de treball del curs, sinó que, posteriorment, es converteix en un important recordatori per als alumnes dels continguts impartits al llarg d’aquest curs.
Els autors, que van dissenyar aquesta tipologia de cursos a l’Escola l’Empordà, van iniciar el programa Suma-t’hi amb la intenció de fomentar el voluntariat i l’associacionisme.
Capítols del llibre
- Les normes internes
- L’educació en el lleure
- L’educació de gènere
- El monitor i la monitora d’educació en el lleure
- Els jocs de rol, una eina per treballar els valors
- La creativitat, font d’idees per fer activitats
- Jugar a fer teatre
- El conte, un recurs educatiu
- Les cançons
- El joc
- La seguretat i la responsabilitat
- L’avaluació de les activitats
- El taller record
Aquest quadern és l’instrument que els alumnes dels cursos d’iniciació a l’educació en el lleure (premonitors i premonitores) de nivell PRE1, utilitzen com eina de treball del propi curs. Està estructurat en temes que coincideixen amb les activitats que es duran a terme al llarg del curs, i que, a la vegada, donen forma als continguts modulars del propi curs.
I no solament és tracta de l’eina imprescindible de treball del curs, sinó que posteriorment es converteix en un important recordatori dels continguts d’aquest curs per als alumnes. Per aquest motiu, de forma expressa, no hem volgut baixar el nivell de l’explicació dels continguts que estan aquí exposats, ja que entenem que les explicacions dels professors i de les professores us ajudaran a assimilar-los i també a entendre què és el que us demanem fer en els exercicis.
Els cursos d’iniciació a l’educació en el lleure estan estructurats en mòduls i amb una metodologia específica pensada per al jovent que han de rebre aquesta formació.
Aquests cursos no són cursos professionalitzadors, és a dir, no estan concebuts per després anar a treballar. Aquests cursos són un bon incentiu, perquè, quan els participants tinguin l’edat, decideixin formar-se com a monitors i monitores de lleure i siguin ells mateixos qui organitzin o ajudin a portar a terme les activitats de lleure habituals a la seva entitat o municipi.
L’experiència ens aconsella que els joves que dels 14 als 17 anys estan interessats en fer de monitor o monitora, se’ls ha de motivar i informar i donar l’oportunitat de participar de les activitats d’educació en el lleure des de l’òptica del monitor i la monitora, ja que és en aquesta edat quan sol aparèixer una vocació que, de no ser així, es podria perdre.
Per això l'objectiu general dels cursos consisteix en que l'alumne acabi amb una visió àmplia i general del món de l’educació en el lleure i hagi conviscut amb els seus companys i companyes de curs amb la mateixa metodologia utilitzada en aquest món, havent practicat diverses tècniques educatives com jocs i tallers i sigui conscient que la dinamització a partir d'activitats d’educació en el lleure només és possible si s'hi impliquen en l'organització i la gestió de les mateixes i que l’educació en el lleure encara es pot portar a terme des del voluntariat.
Aquests cursos ajuden a tenir una visió clara dels continguts d’aquesta nova professió que la societat ha confirmat abastament que creu necessària, a la vegada que els capacita per col·laborar com a premonitors i premonitores (PRE1) o d‘ajudants dels monitors i monitores (PRE2) en casals, colònies, campaments, etc.
El primer nivell, el PRE1 està especialment pensat per alumnes que durant l’any compleixen els 14 o els 15 anys.
Els alumnes que superen el curs obtenen el certificat d’assistència i aprofitament al curs de Premonitor d’Activitats de Lleure Educatiu de l’Escola l’Empordà, aquest certificat acredita haver participat amb aprofitament a un curs de primer nivell de formació bàsica en temes d’educació en el lleure.
Per això l’Escola l’Empordà defineix les funcions del premonitor (14 i 15 anys) com: La seva tasca és la de col·laborar i donar suport a l’equip de dirigents (equip de monitors i monitores), com a voluntari o com a participant al casal d’estiu o en altres activitats d’educació en el lleure.
El projecte Suma’t-hi és un programa educatiu per a fomentar el voluntariat i l’associacionisme juvenil combinant un curs d’iniciació en el lleure amb activitats diverses per al jovent. El projecte Suma-t’hi, és una proposta específica que en un primer terme pretén iniciar adolescents en l’educació en el lleure, l’associacionisme i el voluntariat i intenta que aquests s’integrin en el teixit associatiu de les seves respectives poblacions i facin tasques de voluntariat. Per això els cursos de premonitors de l'Escola l'Empordà estan inclosos dins del projecte Suma-t'hi.
Aquests cursos d’iniciació a l’educació en el lleure a més d'abastar els objectius específics del propi curs, els responsables de l'Escola l'Empordà es van adonar que abastaven altres objectius suficientment importants com perquè no els hi passessin desapercebuts com ara la unió i la integració que es produïa entre els alumnes. Això va fer plantejar als responsables d'aquest programa la possibilitat de convocar uns cursos extensius de dinamització comunitària, és a dir, traslladar els cursos intensius de tres dies a cursos extensius que duressin tot un mes i amb la finalitat d'aconseguir un equip de joves que al llarg de l'any s'animessin a portar a terme tasques de voluntariat i de dinamització a la seva població o barri.
Els objectius generals del projecte Suma-t’hi són els de:
Aquest projecte es treballa també conjuntament amb els tècnics de Joventut dels ajuntaments de les poblacions on es programen el cursos i dels consells comarcals, amb la intenció de donar l’oportunitat als joves al llarg de l’hivern de participar com voluntaris en diverses accions del municipi, d'oferir la possibilitat de continuar trobant-se en accions puntuals, d'intentar que formin part del teixit associatiu i promoure reunions intermunicipals entre ells.
I no solament és tracta de l’eina imprescindible de treball del curs, sinó que posteriorment es converteix en un important recordatori dels continguts d’aquest curs per als alumnes. Per aquest motiu, de forma expressa, no hem volgut baixar el nivell de l’explicació dels continguts que estan aquí exposats, ja que entenem que les explicacions dels professors i de les professores us ajudaran a assimilar-los i també a entendre què és el que us demanem fer en els exercicis.
Els cursos d’iniciació a l’educació en el lleure estan estructurats en mòduls i amb una metodologia específica pensada per al jovent que han de rebre aquesta formació.
Aquests cursos no són cursos professionalitzadors, és a dir, no estan concebuts per després anar a treballar. Aquests cursos són un bon incentiu, perquè, quan els participants tinguin l’edat, decideixin formar-se com a monitors i monitores de lleure i siguin ells mateixos qui organitzin o ajudin a portar a terme les activitats de lleure habituals a la seva entitat o municipi.
L’experiència ens aconsella que els joves que dels 14 als 17 anys estan interessats en fer de monitor o monitora, se’ls ha de motivar i informar i donar l’oportunitat de participar de les activitats d’educació en el lleure des de l’òptica del monitor i la monitora, ja que és en aquesta edat quan sol aparèixer una vocació que, de no ser així, es podria perdre.
Per això l'objectiu general dels cursos consisteix en que l'alumne acabi amb una visió àmplia i general del món de l’educació en el lleure i hagi conviscut amb els seus companys i companyes de curs amb la mateixa metodologia utilitzada en aquest món, havent practicat diverses tècniques educatives com jocs i tallers i sigui conscient que la dinamització a partir d'activitats d’educació en el lleure només és possible si s'hi impliquen en l'organització i la gestió de les mateixes i que l’educació en el lleure encara es pot portar a terme des del voluntariat.
Aquests cursos ajuden a tenir una visió clara dels continguts d’aquesta nova professió que la societat ha confirmat abastament que creu necessària, a la vegada que els capacita per col·laborar com a premonitors i premonitores (PRE1) o d‘ajudants dels monitors i monitores (PRE2) en casals, colònies, campaments, etc.
El primer nivell, el PRE1 està especialment pensat per alumnes que durant l’any compleixen els 14 o els 15 anys.
Els alumnes que superen el curs obtenen el certificat d’assistència i aprofitament al curs de Premonitor d’Activitats de Lleure Educatiu de l’Escola l’Empordà, aquest certificat acredita haver participat amb aprofitament a un curs de primer nivell de formació bàsica en temes d’educació en el lleure.
Per això l’Escola l’Empordà defineix les funcions del premonitor (14 i 15 anys) com: La seva tasca és la de col·laborar i donar suport a l’equip de dirigents (equip de monitors i monitores), com a voluntari o com a participant al casal d’estiu o en altres activitats d’educació en el lleure.
El projecte Suma’t-hi és un programa educatiu per a fomentar el voluntariat i l’associacionisme juvenil combinant un curs d’iniciació en el lleure amb activitats diverses per al jovent. El projecte Suma-t’hi, és una proposta específica que en un primer terme pretén iniciar adolescents en l’educació en el lleure, l’associacionisme i el voluntariat i intenta que aquests s’integrin en el teixit associatiu de les seves respectives poblacions i facin tasques de voluntariat. Per això els cursos de premonitors de l'Escola l'Empordà estan inclosos dins del projecte Suma-t'hi.
Aquests cursos d’iniciació a l’educació en el lleure a més d'abastar els objectius específics del propi curs, els responsables de l'Escola l'Empordà es van adonar que abastaven altres objectius suficientment importants com perquè no els hi passessin desapercebuts com ara la unió i la integració que es produïa entre els alumnes. Això va fer plantejar als responsables d'aquest programa la possibilitat de convocar uns cursos extensius de dinamització comunitària, és a dir, traslladar els cursos intensius de tres dies a cursos extensius que duressin tot un mes i amb la finalitat d'aconseguir un equip de joves que al llarg de l'any s'animessin a portar a terme tasques de voluntariat i de dinamització a la seva població o barri.
Els objectius generals del projecte Suma-t’hi són els de:
- Promoure la participació dels adolescents en el teixit social, el voluntariat i l’associacionisme
- Afavorir la incorporació dels joves com a responsables i educadors de les entitats i moviments d’educació en el lleure
- Tots aquests objectius s'aconsegueixen a mig i llarg termini, en el sentit que l'objectiu final del Programa Suma-t'hi és aconseguir monitors i monitores de lleure amb experiència d'accions de voluntariat i participació ciutadana, compromesos amb la ciutadania i que estiguin veritablement motivats per portar a terme una tasca educativa social en el temps lliure.
- Aquests objectius es pretenen aconseguir amb l’organització de Campus de Joves, combinat de curs d’iniciació en la dinamització comunitària i d’activitats juvenils. Aquest programa promou explícitament els següents valors:
- La interculturalitat, com a forma activa de convivència entre cultures
- La igualtat de gènere
- La salut
- L’associacionisme i el voluntariat
- El treball d’equip
- La llibertat de la persona i el sentit crític
Aquest projecte es treballa també conjuntament amb els tècnics de Joventut dels ajuntaments de les poblacions on es programen el cursos i dels consells comarcals, amb la intenció de donar l’oportunitat als joves al llarg de l’hivern de participar com voluntaris en diverses accions del municipi, d'oferir la possibilitat de continuar trobant-se en accions puntuals, d'intentar que formin part del teixit associatiu i promoure reunions intermunicipals entre ells.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada