Bibliografia de l'Escola l'Empordà: Reforç escolar
Guia dels monitors i de les monitores de lleure educatiu especialitzats en reforç escolar
Producte: Llibre │Codi del producte: LL04
Títol: Reforç escolar - Guia dels monitors i de les monitores de lleure educatiu especialitzats en reforç escolar
Autor: Rubèn Fornós Casares - Lídia Puigvert Vilert
Mides: 24 X 17 cm
Pàgines: 132
Edició: Desembre 2014
Editorial: Edicions AEGLE
Preu (IVA inclòs): 28€ - Enviament gratuït
COMPRAR
Aquesta guia va adreçada als monitors i monitores de lleure educatiu que es vulguin especialitzar en el reforç escolar i a totes aquelles persones que vulguin, des d’aquest àmbit, ajudar els infants en el seu creixement, així com també els pares i mares, on segur que aquí hi trobaran una petita ajuda en aquesta apassionant tasca d’ajudar a créixer els seus fills i filles.
Per tant, aquesta guia ens hauria de proporcionar les orientacions bàsiques per poder fer la tasca de monitor i monitora especialitzats en reforç escolar, però sobretot la reflexió de que es pot ajudar de debò a créixer com persona i com estudiant els alumnes als quals se’ns ha confiat la tasca del seu reforç escolar.
Capítols del llibre
- El monitor i la monitora especialitzats en reforç escolar
- L’acompanyament dels infants i els adolescents
- Trets de la personalitat, la individualitat
- Trets de la personalitat que podem treballar específicament
- Resolució de conflictes
- Motivació per al treball i l’estudi
- La cultura de l’esforç
- Dificultats i trastorns de l’aprenentatge
Presentació
Aquesta guia va adreçada als monitors i monitores de lleure educatiu que es vulguin especialitzar en el Reforç Escolar i a totes aquelles persones que vulguin, des d’aquest àmbit, ajudar els infants en el seu creixement, així com també els pares i mares, on segur que aquí hi trobaran una petita ajuda en aquesta apassionat tasca d’ajudar a créixer els seus fills i filles.
Els autors hem volgut utilitzar un llenguatge clar perquè aquesta guia sigui llegida amb facilitat, però sense renunciar en cap moment a la rigorositat que un text com aquest comporta. Tampoc hem volgut renunciar a utilitzar el llenguatge de gènere, seguint les directrius que es van marcar al 1r Congrés Català d’Educació Social l’any 2009.
Les classes particulars o de repàs, en alguns indrets en deien quedar-se a conferència, són l’antecedent del que avui es coneix com reforç escolar o estudi assistit.
Aquesta és l’activitat extraescolar per excel·lència, i ve motivada per la necessitat de que nens i nenes, adolescents i joves, tinguin un suport als seus estudis.
Tot i això, ja fa temps que aquesta activitat no es limita a reforçar allò que l’alumne ha fet a classe, sinó que va més enllà en el sentit que es converteix en un projecte d’aprenentatge personalitzat on s’hi veuen implicades diverses accions, des de la motivació passant per l’educació emocional i endinsant-nos a les tècniques d’estudi, per posar uns exemples.
En aquest sentit l’actitud que tinguem com monitors i monitores especialitzats en reforç escolar és clau per aconseguir ajudar l’alumne en el seu creixement no ja com alumnes estrictament parlant, sinó com a persones. És tracta doncs d’acompanyar-los en el seu creixement com a persones, partint de la situació del reforç escolar.
Cada nen, cada nena, cada adolescent, cada jove és una individualitat única i irrepetible, per això cal que el monitor i la monitora especialitzat en reforç escolar es plantegi un projecte personal i individualitzat per a cadascun dels seus alumnes, projecte que entre altres coses tingui en compte la seva personalitat, les seves capacitats i les fites a assolir, concretant-ne la metodologia a seguir i les accions a fer, i un sistema d’avaluació que ajudi tant a monitor i monitora com als mateixos alumnes a mesurar-ne els nivells que es van assolint.
Treballar l’educació emocional i els sentiments, l’empatia, l’autoestima, el control de l’ansietat, la motivació i aspectes com l’atenció i la concentració, la memòria, la capacitat de raonament abstracte, la creativitat, i l’expressió en tots els seus àmbits, ajudaran a forjar la personalitat de l’alumne i a fer-lo conscient de les seves habilitats personals i socials. I, sobretot, a treballar la cultura de l’esforç i els hàbits personals.
Convertir-nos en mediadors davant les situacions de conflicte entre els alumnes o practicar l’assertivitat quan nosaltres som part d’aquest conflicte, però també ensenyar als alumnes a ser assertius entre ells i amb nosaltres.
Treballar la metacognició en els alumnes, és a dir, la capacitat d’entendre ells mateixos quins són els mecanismes pels quals aprenen i aquells que millor se’ls hi adapten per tal de treure’n el millor rendiment al treball i l’esforç individual en el seus estudis, juntament amb la motivació, és a dir, la recerca de punts d’interès que els alumnes facin seus i que els moguin a treballar, a estudiar, empesos per una força interior.
I a la vegada, treballar amb els mateixos alumnes diverses tècniques de realització de treballs acadèmics i d’estudi per trobar les que millor s’adaptin a ells i a la matèria a estudiar.
Pot donar-se el cas, però, que els nostres alumnes tinguin dificultats específiques en els seus estudis, el que anomenem dificultats i trastorns de l’aprenentatge.
Segurament la majoria de nosaltres no estarem capacitats per fer un diagnòstic, ja que l’han de fer professionals de l’educació, de la psicologia i de la neuropsiquiatria, quan no un equip multidisciplinari, però si tenim coneixement de quins són les principals dificultats i trastorns de l’aprenentatge, podrem sospitar si un alumne el pateix i intentar orientar als seus
pares perquè se’l diagnostiqui. També aquest coneixement ens ajudarà a saber com tractar i com enfocar el reforç escolar en aquests casos.
Finalment, el monitor i la monitora especialitzats en reforç escolar han de conèixer recursos per poder fer correctament la seva tasca en tots els àmbits i, sobretot, en l’estricament acadèmic.
Aquesta guia us hauria de proporcionar les orientacions bàsiques per poder fer la tasca de monitor i monitora especialitzats en reforç escolar, però sobretot la reflexió de que vosaltres podeu ajudar de debò a créixer com persona i com estudiant els alumnes als quals se us ha confiat la tasca del seu reforç escolar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada