dijous, 29 d’octubre de 2015

El storytelling és l'art de comunicar explicant històries

A l'hora de difondre les nostres activitats de lleure no sempre utilitzem les noves tècniques de comunicació social. Ens quedem en la publicitat clàssica de penjar quatre cartells, passar uns flaiers i penjar aquesta informació al Faceboock.

La comunicació social s'està farcint de noves tècniques per connectar amb els nostres clients. Avui us vull parlar del storytelling, l'art de comunicar explicant històries, amb l'objectiu d'arribar a una gran audiència i tenir un impacte més durador en ella. A través del bloc de Rubén Alonso http://miposicionamientoweb.es he conegut que aquesta tècnica ja té nom i he pensat que us pot interessar per a la vostra entitat o empresa d'activitats d'educació en el lleure

Com he dit el storytelling és l'art de comunicar explicant històries, amb l'objectiu d'arribar a una gran audiència ja que el que realment connecta al client amb la marca és una vinculació emocional: aconseguir empatia entre marca i usuari, i crear una experiència única al client, fent-los viure sensacions positives i alegres, cosa que només s'aconsegueix amb les històries.

Les xarxes socials són una bona eina per explicar històries amb contingut interessant. Per tant, és el mitjà que utilitzen les empreses per explicar una història i intentar despertar a la persona que l'està veient i escoltant un sentiment i una emoció. El storytelling ha de ser part del missatge que volem transmetre i no quelcom aïllat que serveixi com un joc o una distracció.

Abans de crear la teva estratègia en les xarxes socials, hauries prestar atenció a aquests aspectes:

L'argument

Necessitem pensar en el tema principal en el qual es va a basar la història que vull explicar. Normalment, els temes solen estar relacionats amb la vida i la mort, l'amor i l'odi, la veritat i la mentida. A més, necessitem que els temes estiguin relacionats amb l'actualitat o amb vivències personals per a crear engagement, i així els usuaris es puguin identificar amb els personatges.

Els protagonistes de la història

El client s'ha d'identificar amb el protagonista de la història. Així que pensa bé el perfil del teu client per triar bé al protagonista.

A qui et dirigeixes

Qui és el teu target? Hauràs d'estudiar al teu públic i veure en quines plataformes té activitat i com es comporten. Recorda que has d'aconseguir crear un vincle amb ells i no tots es comportaran de la mateixa manera.

L'estructura

Com qualsevol història, ha d'haver un inici, un desenvolupament i un final, amb un argument coherent i que s'acosti a la realitat.

Altres qüestions importants:

La història ha de ser fàcil de recordar, perquè la puguem transmetre a altres persones.

Ha de reflectir personalitat i un concepte fonamental, que ressalti els valors de la marca.

La narració pot ser en primera persona (el protagonista explica la seva pròpia història) o en tercera (algú coneix al protagonista, explica la seva experiència i transmet com li ha canviat la vida a través de la història del protagonista).

Vistes aquestes qüestions, és hora de crear la teva estratègia de storytelling, tenint present l'objectiu que volem aconseguir (fidelitzar el client, donar a conèixer un producte, o què volem).

Com incorporem el storytelling en la nostra estratègia de continguts
Dóna identitat als teus personatges: mostra qui està darrere de la marca, els usuaris volen saber qui va darrere d'ella. A vegades, mostrar a algun membre de l'equip pot suscitar interès i diversió.

Revela alguna cosa personal: sobre la marca o la persona, per no avorrir i caure en la monotonia.

Crea curiositat: ingéniatelas perquè l'usuari quan acabi de veure la història, vulgui saber més sobre la teva marca. Dóna-li raons perquè tornin.

Connecta amb una emoció específica: felicitat, por, tristesa, ¡alguna cosa! Per portar a la persona a realitzar una acció (ja sigui compartir el contingut, donar-li a m'agrada, que visiti la nostra web, etc.).

Introduir-nos en un viatge narratiu (amb un inici, un nus i un desenllaç): si és una imatge hem d'imaginar aquest viatge a través de fotos i si és un vídeo, a través d'una trama, amb personatges, un tema principal i una moralitat .

Conversa amb la teva audiència: si creus que amb penjar la història en xarxes socials, tens tot fet, estàs equivocat. A la gent li agrada opinar i explicar les seves pròpies vivències. Escolta'ls i contesta'ls

Usa diferents formats: vídeo, música, imatges ... Descobreix què els agrada als teus clients i compte la teva història en aquest format. Si la majoria d'ells estan a Instagram, això et dóna la pista que els agrada les fotografies. Així, que la teva estratègia haurà enfocar-se en explicar una història a través d'imatges.

Alguns tips per aconseguir èxit amb el teu storytelling

Explica els orígens de la marca

Explica a la gent com va començar tot. Mostra'ls fotos de com era la teva oficina quan vas començar en el negoci, com eres llavors i els canvis que s'han produït. La gent vol saber aquests detalls i vol sinceritat abans de res.

La millor manera de plasmar aquesta evolució de la marca és al Facebook, al timeline. Utilitza fotos de l'oficina, imatges de clients usant el producte, fotos d'un abans i un després, dels fundadors, de l'equip d'ara, fins i tot dels fans.

La història ha de plasmar uns valors

Què defensa l'empresa i quins principis té? La història ha de transmetre els valors que l'empresa representa: si defensa el medi ambient, protegeix als animals o si contribueixes amb els més necessitats.

Integrar contingut generat per l'audiència

Els mateixos usuaris de la marca també poden explicar la seva pròpia història amb la marca, de com veuen i senten el missatge de l'empresa. Comparteix aquesta imatge amb tots els teus seguidors i fes-los veure que el missatge i el marca arriben a tot arreu.

Steve Jobs i l'storytelling

El gran referent storyteller va ser sens dubte Steve Jobs. Qui no recorda el famós discurs a la Universitat de Standford? Compte tres anècdotes que realment li van ocórrer, amb una impactant moralitat final, aconseguint aconseguir el seu objectiu: inspirar una nova generació de graduats.

📌 Adaptació de Jordi Iglesias
del blog de Rubén Alonso miposicionamientoweb.es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada