Impulsar la creativitat des de l'aula

Fent un vol per la xarxa hem trobat aquest article que l'hem trobat molt interessant. Us convidem a llegir-lo i a visitar Aulas Creativas i Entretemps, ja que des de l'Escola l'Empordà "també" respirem il·lusions molt semblants.


Impulsar la creativitat des de l'aula
Projecte innovador: Aulas Creativas

PALOMA ARENÓS

Estan molt motivats per inspirar els educadors a fomentar la creativitat a les aules i "convertir el món en un lloc una mica millor". Volen ser un espai d'intercanvi, d'aprenentatge i de trobada, tant virtual com presencial. Un equip de professionals de diferents disciplines -l'artista israelianobarceloní Hanoch Piven; l'autor de còmics i del film María i yo , Miguel Gallardo; el fotògraf naturalista Andoni Canela; la psicoanalista argentina Mónica Stilman...- s'han unit fa pocs mesos sota el paraigua d'Aulas Creativas (www.aulascreativas.net) per donar aixopluc a la comunitat educativa que potencia la creativitat i l'art a classe en qualsevol assignatura o curs.

"No estem buscant desenvolupar l'art i que tothom es dediqui a pintar a l'oli. L'art és una eina que es pot fer servir tant per comunicar els sentiments o les sensacions més introspectives i personals de l'alumne com per explorar i descobrir temes històrics, personatges, la geografia o la natura, entre d'altres", reflexiona Hanoch Piven, un dels impulsors del projecte. Piven, conegut perquè fa retrats de personatges famosos amb objectes quotidians, explica: "Fa tres anys que imparteixo tallers i treballo amb educadors i he après que l'art és un mitjà de comunicació molt útil per explicar-se d'una altra manera, fora del rígid sistema educatiu establert".

L'artista israelià afirma: "L'art implica joc i exploració i et dóna una percepció diferent de la realitat que et permet equivocar-te, provar, buscar, tastar l'atzar... La creativitat és fonamental a la vida, i més per sobreviure en la vida actual amb les noves regles del joc, molt canviants, ja que t'aporta flexibilitat". Piven veu "bàsic" que els educadors transmetin als alumnes "altres maneres de fer, mirar més enllà del que és obvi". "Els emprenedors necessiten la creativitat per tirar endavant els seus projectes. S'equivoquen, cauen, continuen, milloren la idea i perseveren", exemplifica.

El creador d'Aulas Creativas, el francès Pierre-Antoine Ullmo, detalla que el projecte està pensat per a la gent que "veu l'educació d'una manera diferent". "Centenars de professors innoven cada dia. Hi ha una reserva de creativitat en els educadors que no està sent valorada ni explotada i aquí s'hi vol donar cabuda -anuncia-. És un espai de trobada on professors i educadors poden descobrir noves propostes, compartir idees, reflexionar sobre diferents temes educatius i deixar-se portar per la passió i la il·lusió d'altres professors, creadors i artistes". Un d'ells, el dibuixant de còmics i il·lustrador lleidatà Miguel Gallardo, aporta un punt de vista nou i original davant de qualsevol idea. Arran de la seva inquietud per explorar altres vies de comunicació amb la seva filla María -que té trastorn d'espectre autista-, Gallardo fa temps que treballa noves maneres enginyoses d'interacció entre el professor i l'alumne.

Educació emocional "Per què en l'educació especial hi ha conceptes com que cada nen amb discapacitat és especial i se li han de potenciar les seves capacitats i en l'educació normal no s'aplica el mateix sistema?", es pregunta Piven. L'artista reivindica que els educadors han de donar veu a altres capacitats de l'alumnat que vagin més enllà de la matemàtica i la lectoescriptura i potenciar-les.

En un taller recent, un mestre li va explicar un exercici que va aplicar a classe. Va lliurar un full als alumnes amb un triangle vermell dibuixat a sobre d'un quadrat i un enunciat que deia "Completa el dibuix amb la resposta adequada i rebràs punts", i a uns altres alumnes els va lliurar un full amb el mateix dibuix i només hi deia "Completa el dibuix". "Els resultats van ser espectaculars -recorda Piven-. Tots els nens del primer cas van dibuixar una casa estàndard, però en el segon cas els nens van ser lliures i creatius i es van inventar dracs, personatges fantàstics, cases amb cares contentes, etc. No es van sentir limitats. Sense instruccions van mirar el que tenien al davant i van treure la seva veu autèntica individual i no van treballar per aconseguir punts o per fer-ho bé. Senzillament van fer el que els va sortir de dins", subratlla, satisfet. Aquest és el canvi de paradigma que persegueixen.

Treball de taller

Un altre espai des d'on es potencia una educació més lliure i alliberadora és als tallers infantils de l'escola municipal d'art Illa de Sabadell. L'escultor Xavier Garriga, el pintor Oriol Vilapuig i la ceramista Maria Bosch organitzen tallers per a nens de 5 a 16 anys tot el curs. "Coneixen i investiguen materials dels diferents àmbits artístics: pintura, escultura, dibuix, ceràmica... La filosofia és educar la pràctica de l'art com un llenguatge d'expressió personal. Els alumnes treballen amb projectes. No ens interessa tant el resultat com el recorregut que fan", raona Garriga. Però reconeix que tenen "uns quants alumnes que, acostumats al sistema educatiu estàndard, en què es demanen resultats, sempre pregunten si ho han fet bé". "N'hi ha que s'angoixen perquè no els ha sortit simètrica una part del cos d'un autoretrat, per exemple. Jo els dic que és una oportunitat, que aquella orella que ha sortit més grossa pot servir per treballar per un camí inexplorat, i els felicito. N'hi ha que queden xocats, però la majoria, per sort, es deixen portar per la creativitat",conclou Garriga.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?