“L’EDUCACIÓ EMOCIONAL I L’EDUCACIÓ DELS I LES JOVES”

Si a la segona meitat del Segle XX es va produir, la Revolució Sexual, ara i, al Segle XXI li toca el protagonisme a la Revolució Emocional, perquè hem avançat i molt en l’educació formal, en l’educació no formal, en el món del lleure i de l’esport, però encara ens manca el “despertar emocional” de la nostra societat actual.

Tenim molts coneixements interdisciplinaris però ens manca el “sentir”, veien moltes coses, tenim connexions a multitud de xarxes i canals d’informació.., però sentim poc. L’escola tradicionalment ha prioritzat els aprenentatges cognitius, científics i tècnics, el “saber”, deixant de banda el coneixement de les persones: els seus sentiments i les seves emocions. Hem avançat en el coneixement i en l’accés a les xarxes de la informació, mentre continuen en el subdesenvolupament afectiu i emocional

Les xifres de fracàs escolar i d’abandonament prematur de l’escola per part de milers i milers de joves, per manca de motivació, d’interès, i amb baixa autoestima, són una conseqüència de l’escàs coneixement emocional de formadors/es, mestres, pedagogs, tècnics de joventut, educadors/es socials, insertadors/es laborals ..

L’informe Delors ( UNESCO 1988 ), ja afirmava que l’Educació Emocional és un complement indispensable en el desenvolupament cognitiu i una eina fonamental de prevenció atès a que molts problemes personals tenen l’origen en el seu estat emocional.

Aquest informe fonamenta l’educació del Segle XXI en quatre eixos bàsics:

1) Aprendre a conèixer i aprendre a aprendre per tal de donar-li valor a l’educació al llarg de tota la vida

2) Aprendre a fer, per a capacitar de manera instrumental a les persones per tal d’afrontar totes les situacions de la vida

3) Aprendre a ser, per aconseguir autonomia, judici i responsabilitat personal

4) Aprendre a conviure, en grup, amb el respecte a l’altre, al treball col·lectiu, i a solucionar els teus conflictes.

Especialment és fonamental i indispensable l’educació emocional en els programes:

► de formació reglada tant en primària com a secundària i en cicles formatius

► de formació professionalitzadora i ocupacional

► d’inserció sociolaboral de joves amb risc d’exclusió social

Aportant una educació més vivenciada, sentida i que augmenti: les competències personals bàsiques i els valors de l’aprenentatge, la cultura de l’esforç, de lluitar per aconseguir objectius de vida, del respecte, de la tolerància, de la convivència, de acceptar els teus defectes i millorar l’autoestima..

► La salut, es fonamenta en tres pilars: 1) el biogenètic, 2) el psicoemocional, i 3) el social, per tant l’educació emocional és un dels tres eixos bàsics de l’educació en salut, haurien d’incloure la vesant emocional en els programes d’alimnetació, drogues, tabaquisme, i sobre tot en l’assajament i la violència entre joves

► En la formació esportiva, també és molt important per augmentar la confiança en tu mateix, per a minimitzar els impactes emocionals de la victòria i de la derrota, per un equilibri emocional clau en moments importants ..., per aconseguir resultats personals i esportius.

► És en el món del lleure on d’una manera més explícita es pot fer una bona educació emocional: perquè és una activitat voluntària, que es desenvolupa en espais lliures, en contacte amb la natura i en convivència amb els amics.., i si es fa bé l’educació en el lleure poc ser la gran aliada de l’educació emocional i totes juntes aconseguir i millorar les competències personals i el benestar: el sentir i el viure les coses, l’esforç i la lluita per a sentir-te millor, la convivència i el valor del grup, el respecte, la tolerància, l’afecte per les persones...en definitiva un despertar emocional que omplirà de goig i empoderarà als i les joves, les farà pujar l’autoestima i les ajudarà i molt per a sortir endavant en aquests moments de crisi.L’Educació emocional aporta eines pedagògiques actives on el i les joves puguin vivenciar els seus aprenentatges: així el dibuix i l’expressió artística, l’expressió corporal mitjançant el moviment, el mim o el teatre, les perfomances sobre temes específics són unes eines que als i les joves li agraden i que les fa sentir i viure els aprenentatges.


Vicenç Cánovas, és Mestre, llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport, Director de Lleure, tècnic de joventut de l’Alt Empordà.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?