Educar en competències a un monitor de lleure

Fa uns dies durant una reunió de treball, vam reflexionar sobre un document on figuraven veritats molt simples sobre l'educació no formal i la formació dels monitors. A tots els assistents ens va semblar un document molt complet i sobretot que s'acostava a la realitat a la qual estem acostumats.

El document em feia pensar en com estem educant als nostres alumnes en competències en els cursos de monitor o de coordinador de temps lliure. La resposta em semblava complicada, però pot acostar-se als següents punts:

Saber. 
Dotem als alumnes de les nocions teòriques bàsiques per al desenvolupament de les seves funcions com a monitors de temps lliure. Aportem coneixements teòrics de temes tan dispars com psicologia, treball en equip, legislació o educació per a la salut.Per tant el nivell del saber es treballa en el curs.

Saber Fer. 
Si l'educació no formal es caracteritza per alguna cosa, és per la posada en pràctica durant les sessions d'aquests conceptes teòrics, pretenem educar en el saber fer des de les dinàmiques de grup, els role playing, el treball en equip. La simulació de situacions reals que fan possible portar els conceptes teòrics a la pràctica simulada.

Saber Ser. 
Un dels objectius principals d'un curs de monitor de temps lliure, és educar en l'ésser del monitor. Què vol dir ser monitor de temps lliure, el perfil del monitor, les qualitats que has de tenir. Però també formem a les responsabilitats i competències d'un monitor o coordinador.

Aprendre a ser. 
Com ajudem l'alumne a aprendre a ser monitor o coordinador de temps lliure? No només durant el temps de formació teòrica, sinó que la nostra formació inclou hores de pràctiques, de manera que les pràctiques han de suposar una continuació de la formació, la part de l'aprendre a ser monitor. No és que en unes pràctiques de 3 mesos s'aprengui tot, però si estan ben tutoritzades i organitzades es pot oferir una experiència formativa molt completa, posant en situacions reals a l'alumne i aprenent d'elles i en elles.

Aprendre a aprendre.
I finalment, la formació a través de la pròpia experiència. S'aprèn fent, i en els nostres cursos hem d'optar per educar a través de l'experiència. Fins que un monitor no sap el que és una feina, fins que no ho fa, no podrà dur a terme de forma correcta una feina amb els seus xavals. Fins que un coordinador no està en una reunió d'equip i no ho experimenta, no serà capaç de portar una, per molts conceptes que tingui al cap.Per tant em sembla senzill deixar el següent exemple per definir les competències de formació en l'educació no formal:

Saber. Eduquem en la pedagogia del joc: concepte de joc, classes de jocs, objectius del joc.
Saber Fer. Realitzem els jocs, directament juguem, som part.
Saber Ser. Quin lloc ocupa el monitor durant el joc, explicació, normes, on ha d'estar, el paper del monitor com a educador durant el joc.
Aprendre a Ser. Un dels alumnes és el que ha de portar el joc, ser el "monitor", fer l'explicació, fer els equips, aconseguir el material i portar el joc a terme.
Aprendre a Aprendre. Tots aprenem de l'experiència, comentem com ens hem sentit, quin paper tenia cada un, escoltem les dificultats que ha tingut el "monitor" i les comentem.


Víctor Herrero Miguelsanz
Licenciado en Derecho. Universidad Complutense de Madrid. Dinamizador Social. Director de la Escuela Municipal de Animación y Tiempo Libre de Segovia.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?