Dia dels Drets Humans

Avui 10 de desembre és el dia dels Drets Humans.

Enguany l’ONU ha posat com a tema central d’aquesta diada la no discriminació. La no discriminació forma part del que hom anomena la primera generació dels drets humans, aquells que fan referència als drets individuals i fonamentals de les persones.

Se’m fa ben estrany que a les acaballes del 2009 s’hagi d’insistir encara sobre la no discriminació de les persones, quan ja hi ha qui parla de drets de tercera i quarta generació, o com jo mateix que m’he atrevit a parlar dels drets de cinquena generació referint-me als drets humanitzadors dels animals... quan hi ha qui considera que estan desfasats, que s’haurien de revisar a l’alça... i encara a casa nostra, país que creiem civilitzat, aquella primera generació de drets no s’acompleixen del tot.

I això, a l’Escola l’Empordà, ho hem detectat fins i tot amb els nostres alumnes. Trist, però és així. I no parlo d’alumnes discriminats, sinó d’alumnes discriminadors.

El fonament de la nostra escola es basa en el respecte i el foment dels Drets Humans, i des de ja fa molts anys que imparteixo oficialment una sessió, però que en la major part dels casos en són dues, dedicada a fer una anàlisi dels drets humans (i de la Convenció sobre els drets del nen) des de l’òptica del lleure educatiu. Bàsicament com els podem infringir des dels nostre treball d’educadors i educadores i no solament això, sinó allò que hem de fer de forma activa per preservar-los. Sempre dic que no hi ha ningú que vulneri els drets humans conscientment, sinó que si això és fa és per ignorància i, almenys, me n’asseguro que els nostres alumnes, si més no, els llegeixin.

En aquests moments està a impremta el llibre Curs de monitors i monitores d’activitats de lleure infantil i juvenil, que és la guia del nou temari d’aquest curs, actualitzat de la nostra escola.

El tema 4 porta per títol: Els drets humans en l’educació en el lleure.

Aquest tema té vuit sessions: drets dels infants, educació ambiental, educació de gènere, educació per a la salut, educació per a la interculturalitat en el lleure, prevenció d’abusos sexuals, prevenció de la drogodependència i altres addiccions i participació, associacionisme i voluntariat.

Amb això podeu adonar-vos de la importància que estem donant al foment dels drets humans des de l’educació en el lleure. La nostra escola fonamenta la seva educació sobre dos pilars conceptuals, el fet que estem tractant amb persones i el fet que això ho fem des de l’òptica de la seguretat i la responsabilitat.

I és cert, quan algú insisteix sobre alguna cosa, és que això realment el preocupa. I nosaltres, si cal, ens farem pesats insistint sobre el fet d’haver de respectar els drets humans i fomentar-los des de l’educació en el lleure, perquè ens preocupa i molt que monitors i monitores molt “enrotllats” o busqueu-hi l’objectiu que més s’escaigui ja que no vull ferir sensibilitzats, es passin aquests drets per un cert lloc defensant ves a saber quines maneres de fer tradicionals en alguns casos i en altres per la ignorància més absoluta d’aquests drets i el menyspreu evident per unes persones, en edat de creixement encara, que han tingut la desgràcia de caure sota la seva “irresponsabilitat”.

Avui és el dia per reflexionar sobre els Drets humans i jo us convido a fer-ho en cada circumstància i de forma pràctica, no només perquè és una cosa que ens fa quedar bé.

Rubèn Fornós Casares

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?