El lideratge (1a part)

L’educació en el temps de lleure té un paper molt important en aquesta societat i un camí molt llarg a recórrer. Necessita de bones i bons professionals que tirin endavant projectes educatius que ajudin a fer créixer a persones felices. Un espai de guarda abans de començar les classes; el menjador escolar, les activitats extrascolars, els esplais dels dissabtes, els casals de vacances, les colònies, els campaments, rutes, etc., són experiències que han d’ajudar a la persona a créixer com una persona i a aprendre a tractar amb persones.

No hem d’oblidar mai el paper de la professional i el professional que forma part d’un equip i que porta a terme un projecte educatiu.

El paper d’aquesta professional o d’aquest professional és essencial per aconseguir els objectius marcats.

En un equip és molt important que tots els membres del grup treballin a gust, amb il·lusió.

A vegades, la manca d’il·lusió d’un sol membre d’un equip pot arribar a destruir-lo. L’autoestima del grup es troba en l’autoestima de cadascun dels membres de l’equip.

La tasca de la directora o del director de lleure és precisament mantenir l’equip encès, com si d’una flama es tractés, gràcies al seu lideratge.

Però, abans de considerar-se líder de res hom s’ha de fer càrrec de saber que de líders n’hi ha de molt tipus, però de bones líders i bons líders n’hi ha d’un sol tipus. I per ser-ne una d’aquests o un d’aquests; de les bones, dels bons, dels de veritat cal tenir moltes coses en compte, cal reflexionar-hi i cal saber el lloc en el que hom es troba.

La qualitat humana de la líder o el líder és, penso jo, el més important per poder triomfar en qualsevol projecte.

Una bona líder, un bon líder sap que per ella mateixa, i que per ell mateix, no és ningú al capdavant del projecte sense el seu equip. Sap que l’equip està composat per persones i que per tant les tractarà com a tal. Això que sembla tan obvi, a l’hora de la veritat no ho és tant. I ho constatem, curs darrere curs de monitores i de monitors que fem, quan a la sessió de resolució de conflictes, per exemple se’ns parla del mal lideratge que en comptes d’ajudar a resoldre conflictes és la promotora o promotor de més conflictes. Això, precisament, ho comentem també en els cursos de directores i directors, on moltes vegades elles mateixes o ells mateixos ens donen la raó perquè abans de directores o directors han estat monitores o monitors i ens confirmen la ineficàcia d’algunes persones al capdavant l’equip.

Moltes vegades tot passa perquè el director oblida que ella mateixa o ell mateix és una persona i que el que fa és tractar amb persones.

Eva Fornós Puigvert

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?