La pedagogia de la disciplina

La culpabilitat és un sentiment que ve donat precisament perquè entenem què és el que està bé i el què està malament.
L'infant o jove que ja no té aquest sentiment de culpabilitat tan sols és el resultat d'una educació permissiva i sobreproteccionista quer no ha sabut posar límits de les emocions.
En les darreres dècades en molts de casos és aquesta l'educació la que s'ha rebut i els resultats ja fa temps que salten a la vista. La manca d'ordre, de disciplina, d’autoritat a les llars i a les escoles, i als carrers en general ens ha conduit al caos.
Parlar d'ordre, de disciplina i d’autoritat, anys enrere, era sinònim de fascisme i l'educació va voler canviar de rumb: havia de crear persones lliures en un món que havia de ser lliure. Amb la democràcia, pensaven, arribaria la pau i crearíem una societat més justa. Totes les idees havien de ser escoltades amb respecte i s'havia d'arribar a un acord pacíficament. La gran majoria no volia tornar a passar per una dictadura, per exemple, i tothom somiava amb una bona qualitat de vida i poder donar així un futur millor als seus fills i filles. I mentre tant, el capitalisme anava fent de les seves... Tothom sabia (o sap) que el diner embrutava l'ànima però ningú hi renunciava a tenir aquests diners... I mentre tant el comunisme tampoc funcionava, és clar...
El capitalisme sempre ens ha tingut enganyats i a nosaltres això ja ens va bé, és una altra manera de tenir controlada la societat, mentre nosaltres pensem que som lliures.
De cop l'infant comença a ser infant i es comença a parlar de la pubertat i de l'adolescència, mentre que a la vegada, per una lluita contra les desigualtats i l'abús de poder, resulta que tots soms iguals: fills i pares, alumnes i educadors... I a conseqüència, no d'una mala idea (ja està bé acabar amb les desigualtats i amb l'abús d'autoritat), sinó d'una pedagogia mal resolta ha desaparegut en molts diversos àmbits l'autoritat de l'adult en front de l'infant i del jove, acabant amb el respecte, la convivència i el sentit comú.
Mentre tant la cultura de l'esforç va desapareixent i el consumisme ens ven la felicitat ràpida i eficaç que et fa no acabar mai de desitjar de tenir coses i de fer moltes coses. I quan el fet de tenir i fer molt ja no n'és prou et prometen la joventut eterna i acabem definitivament amb el sentit comú, la responsabilitat i la maduresa fent que mares i pares comprin "tetes” a les seves filles per recuperar l'autoestima. Eva Fornós i Puigvert

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?