JOCS DE TAULA I WEB 2.0, JUNTS PERÒ NO BARREJATS
Ja fa temps que estic interessat pel mon dels jocs de taula, un recurs pedagògic i lúdic que, moltes vegades, no l’hi donem cap mena d’importància des del món del lleure. Sovint el racó dels jocs de taula a molts esplais, casals, cases de colònies ,etc. es limita a una petita pila de jocs, a la majoria dels quals els hi falta alguna peça (o gairebé totes), que algú els ha portat fins allà perquè a casa feien nosa, ja no hi juguen els nens/es o qualsevol altre motiu que impulsa a portar-lo a algún lloc abans de que acabi a les escombraries. Monopolis, trivials, parxis, escacs, jocs de cartes, scrabbles, i un llista no massa abundant de jocs en estat de semiruina que ens observen des d’una lleixa com demanant que finalitzem la seva agonia i que definitivament els llencem a les escombraries perquè ja ningú vol, ni pot (degut a que no solen estar en massa bones condicions) jugar amb ells.
El meu interés pels jocs de taula es basava sobretot en jocs de taula tradicionals de tot el món; el Go de
Aquest cap de setmana he assistit a les jornades que s’han fet a Manresa de Formació de formadors d’escoles d’educadors en el lleure i s’ha produit una paradoxa: el primer dia de les jornades a la conferència inagural ens animaven a utilitzar el mon d’internet (i més concretament la web 2.0) com a recurs per a l’educació en el lleure, ens convidaven a remar com a inmigrants tecnològics que som. El segon dia de les jornades, i aqui vé la paradoxa, vam fer un magnífic taller (guiats per en Jordi Llorente, del CAE de Manresa) sobre l’aplicació dels jocs de taula a l’educació en el lleure. Dos mons tan allunyats i tan complementaris es van donar al mà, posant-se de manifest que, potser, els tenim una mica oblidats a l’educació en el lleure.
No estem treient tot el suc que tenen els jocs de taula moderns i la web 2.0 (per separat) a les activitats d’educació en el lleure; i els primers que hem de posar-hi remei som les escoles d’educació en el lleure, que hi hem de donar la importància que es mereixen.
A la nostra escola en Ruben s’està encarregant, a través del treball en xarxa, "d'obligar" als alumnes a com a mínim acostar-se al món d’internet i la web 2.0. I jo, ja he posat fil a l’agulla per introduir els jocs de taula moderns dins el temari, de moment, del curs de monitors... a poc a poc anirem convencent als alumnes que hi ha aquests dos recursos, a part dels que tots ja coneixem, a disposició dels monitors/es d’educació en el lleure i que cal que s’introdueixin de forma decidida a les programacions/planificacions que, de vegades, pequen de massa repetitives.
Actualment es publiquen gairebé 2.000 jocs de taula nous cada any, per totes les edats, de 2/3 a 99 anys (com solen indicar algunes caixes), i es tracta d’un gran recurs lúdic i pedagògic que no podem obviar. En propers posts d’aquest blog anirem recomanant diferents jocs de taula moderns que cal tenir en compte per a introduir-los a l’educació en el lleure.
Quim Díaz
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada