El treball en xarxa en els cursos de monitors/es i directors/es

El passat 7 de desembre de 2008 l'Escola l'Empordà va presentar a la Trobada anual d'escoles de lleure que es va celebrar a Secretaria de Joventut a Barcelona, dins l'apartat de bones pràctiques, aquest informe d'activitat didàctica.
El treball en xarxa en els cursos de monitors/es i directors/es Objectiu: Portar a la pràctica en els cursos de monitors/es i directors/es el treball en xarxa utilitzant com eina el correu electrònic Activitat: Cada alumne/a ha d’enviar com a mínim tres correus electrònics i cada correu que enviï l’ha de rebre tota la resta de la classe: 1) Efectuant dues preguntes sobre el curs de caire didàctic o organitzatiu 2) Contestant dues preguntes de les formulades, però de dos alumnes diferents 3) Enviant els monitors/es la fitxa del taller (amb imatge del mateix) que han de presentar a colònies, i els directors/es la fitxa tècnica d’un recurs didàctic o dinàmica de grup a escollir Metodologia: A començament del curs s’exposa l’activitat als alumnes. El delegat de classe ha de recollir les adreces electròniques de tots els alumnes de la classe i enviar un primer correu a tothom perquè tots en tinguin les adreces. L’adreça de l’escola també hi és inclosa, un professor és el responsable de portar-ne el control, però no hi participa. Aquest professor reenvia els missatges que puguin aportar informació interessant a la resta de professors segons convingui. Resultat: Aquesta experiència es va portar a terme per primer cop el 15 de setembre de 2008 i hores d’ara tenim resultats de 2 cursos de directors/es i 3 cursos de monitors/es. La totalitat dels alumnes han participat de l’experiència, fins i tot aquells que no disposen de connexió a la xarxa, que han aprés a aconseguir una adreça electrònica gratuïta i han utilitzat la xarxa a través d’un familiar, un amic, de la biblioteca i del PIJ. Només una persona s’ha queixat que si li ha col·lapsat el correu electrònic. Al principi costa d’arrancar però un cop arrancat es produeixen a més de la dinàmica proposada altres sinèrgies: - Quatre dels cinc cursos han organitzat per aquest sistema el sopar de curs. - Hores d’ara, només un d’aquests cursos ha acabat ja que es tracta d’un intensiu, però els alumnes han continuat utilitzant aquest sistema per comunicar-se (enviament de fotografies i de fitxes de jocs esportius, concretament). - S’ha utilitzat aquest sistema per enviar-se material divers (fotografies i recursos varis educatius). - A excepció d’una alumna que va fer servir aquest sistema per demanar un encàrrec particular, tothom ha fet un bon ús del mateix. Un alumne li va cridar l’atenció. - Alguns dels grups de treball de l’espai d’aprenentatge s’han acabat organitzat mitjançant aquest sistema. - S’han enviat missatges diversos a l’escola preguntant sobre temes organitzatius, o demanant material com ara el projector per fer les presentacions del treball. - L’Escola ha enviat recordatoris de treballs que han de presentar com ara el conte i el taller a colònies, o informació sobre com anar a les colònies Ens hem adonat mitjançant aquest sistema quina és la preocupació de les alumnes d’un curs de monitors sobre el treball d’equip i com alumnes del mateix curs el justificaven. També serveix per prendre el pols al curs i veure què pensen els alumnes quan es parlen entre ells, ja que de forma directa i indirecta es fan comentaris sobre les classes, els professors i els propis alumnes. Tot i que encara no ho hem posat en pràctica veiem la possibilitat de fer arribar apunts complementaris al llarg del curs i plantejar qüestions abans de determinades classes, entre altres. I sobretot s’ha complert l’objectiu específic proposat a l’inici i els que porta implícits el propi treball en xarxa.
Rubèn Fornós i Casares

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Qui està obligat per llei a sol·licitar el Certificat negatiu del Registre de Delinqüents sexuals? Tot el cal saber sobre el Registre de Delinqüents Sexuals

El model integral del lleure educatiu

Quina titulació han de tenir els monitors i les monitores dels menjadors escolars?