dissabte, 31 de gener de 2009

El temps que un monitor/a passa amb els infants

És important el temps que passem com a monitors/es amb els infants? Jo crec que sí en el sentit que un mateix monitor/a pot exercir la seva funció educadora amb més intensitat quant més temps l’exerceix. Això sembla obvi, el que no està tant clar és que tothom tingui la mateixa capacitat educadora, però això ara tant-se-val, és una altra variable diferent a la del temps. Podríem afirmar doncs que quant més temps passem amb els infants més possibilitats tenim d’educar-los.
Fem ara uns petits càlculs. Un nen/a que va a l’escola 7 hores al dia, 5 dies a la setmana, hi passa dins l’aula 35 hores setmanals. Això vol dir 1.260 hores en un curs escolar.
Aquest mateix nen/a si es queda al servei de menjador escolar hi passa durant el mateix curs 560 hores. I si a més, fa ús del servei de transport escolar hi passa al llarg del curs un promig de 180 a 270 hores. Aquest mateix nen/a pot ser que a l’estiu vagi a un casal a les tardes els mesos de juliol i agost, és a dir 180 hores.
La societat dóna un gran valor als mestres i molt poc, proporcionalment, als monitors/es de menjadors escolars, que passen amb els nens pràcticament la meitat del temps que hi passen els mestres. El mateix passa amb el reconeixement d’un monitor/a de casal i els reconeixement d’un acompanyant de transport escolar, que hi dediquen el mateix nombre d’hores. Però el que és pitjor és que ni els propis monitors són conscients que aquesta manca de reconeixement és totalment injusta.
Els pares d’aquest nen o nena segurament es preocupen de què li ensenyen a l’escola, dins de l’aula, però, tenen aquesta mateixa preocupació en la resta dels casos?, de com serà educat dins del servei de menjador?, o en el casal?... i de ben segur que ni els hi passa pel cap que el seu fill o filla pugui ser també educat en el servei de transport escolar.
Una de les variables que determinen la influència que un educador/a té sobre els infants és el temps que aquest passa amb ells, però la societat no és conseqüent amb el nivell d’exigència ni de control que exerceix sobre els diversos educadors.
Per sort, cada vegada més, les entitats que contracten monitors de menjadors i acompanyants de transport exigeixen una formació específica i també cada vegada més, conseqüentment, es constaten els bons resultats educatius.
Rubèn Fornós i Casares

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada